Veelgestelde BAG vragen

(veel)gestelde BAG vragen

Heb je een vraag over hoe je de BAG moet gebruiken in een specifiek geval? Kijk hier of je jouw vraag en antwoord kunt vinden. 

Vraag
Wij zitten in een lastig parket hier bij onze gemeente als het gaat om het volgen van de landelijke richtlijnen voor de BAG bijhouding. Ik spreek even van wij (SSC waaronder team BAG valt) en zij (VTH). De argumenten die worden aangedragen vanuit VTH die wij moeilijk te weerleggen vinden zijn:

  • Het ontbreken van een wettelijke grondslag om het landelijke modelproces te volgen.
  • Gecombineerd met de impact voor burgers en intern voor het uitgeven van vergunningen zonder adres als het gaat om publiceren, administreren, archiveren en communiceren.

Zij willen dat de BAG bijhouding plaatsvindt o.b.v. ruimtelijke vergunning (of eigenlijk de eerst aangevraagde vergunning).

Met name (het ontbreken van) die wettelijke grondslag maakt het voor ons lastig. Zij zien het als een keuze en halen de burgers en impact voor de interne bestaande processen (los van de BAG bijhouding) erbij als tegenargument.

Zelf zou ik heel graag wel het modelproces volgen. Maar ben tot nu toe niet opgewassen tegen het ‘geweld’ van VTH. Maandag is er een gesprek op managementniveau waar uiteindelijk een besluit genomen gaat worden of we wel of niet het modelproces volgen. Ben je morgen aan het werk en kunnen we eventueel bellen? Of heb je misschien vanuit de praktijk voorbeelden van gemeenten die het goed voor elkaar hebben die ik kan benaderen? Of nog argumenten – naast degenen die al gecommuniceerd zijn in de factsheet – die kunnen helpen om VTH te overtuigen?

Antwoord
Door de verandering van wetgeving van de omgevingswet is de BAG wetgeving onder druk komen te staan en VRO heeft aangegeven dat we deze werkwijze moeten volgen. Daar zijn goede redenen voor nl het technische deel is landelijk vastgesteld en het OPA deel kan per gemeente verschillen. Daarnaast gaat het OPA deel in de toekomst steeds kleiner worden. Dat is het idee van de Wkb.

Het opvoeren van het eerste document is procesmatig niet de aanrader en daarom ook niet een optie voor het ministerie.

Inmiddels zijn we ook in gesprek om bij de OPA vergunning wel een concept huisnummerbesluit op te stellen en te communiceren. Daaraan kunnen geen rechten worden ontleend en er kan ook geen nutsvoorzieningen mee worden aangevraagd maar als comfortinformatie kan het wel handig zijn. Er zijn al gemeenten die zo werken. Let wel op dat je dan duidelijk bent dat het een voorgenomen nummering is en dat die nog kan wijzigen.

Ik heb nog even bij de VNG nagevraagd of er nog meer argumenten zijn. Als ik die ontvang laat ik het je weten maar voor nu is dit het gene dat overtuigend zou moeten zijn.

Reactie VNG
Het probleem is natuurlijk dat er nergens een wettelijke basis voor is omdat de Omgevingswet is aangepast zonder de BAG wetgeving aan te passen. In die laatste staat dus nog geen omgevingswet-terminologie. Wat er wel in artikel 7 van het Besluit BAG staat is:

 – Een beslissing tot verlening van een vergunning of andere publiekrechtelijke toestemming voor het bouwen, veranderen of slopen van een pand of verblijfsobject, alsmede de wijziging of intrekking daarvan.

– Een melding of kennisgeving van de aanvang van bouwwerkzaamheden voor nieuwbouw en het gereedkomen van bouw- of sloopwerkzaamheden voor nieuwbouw, verbouw en sloop met betrekking tot een pand of verblijfsobject.

Het akkoord op een bouwmelding is naar mijn mening, een ” andere publiekrechtelijke toestemming voor het bouwen”.

Vraag
Telt een kelder onder een woning mee voor GO?
Voorbeeld:

Antwoord
Alle oppervlakte van een verblijfsobject telt mee in de oppervlakte zolang de hoogte groter is dan 1,5 meter en zolang de ruimte te bereiken is met een trap en niet met een ladder.

Je kan er niets over vinden omdat het geen uitzondering is, dus we volgen gewoon de normale regels. 

 

top
© 2025 DATA-Kracht - Powered by Maatos

Setup Menus in Admin Panel